m-am mutat

pentru că acei de la google sunt nerușinați și mi-ai blocat blogul pentru mai mult de o săptămână eu m-am mutat de aici

în 3-2-1 vei fi rederecționat spre blogul nou

luni, 27 iunie 2011

poate fi cuantificat norocul/succesul/șansa?

una din responsabilitățile mele este să cuantific temeni ca "dezvoltarea personalului" sau "impactul dezvoltării de lungă durată" în cifre și grafice

îi greu, dar interesant

azi am acceptat o provocare conceptuală: să exprim cifre "norocul" pe care fiecare din noi îl are în viață

punctul 1: definiție

NORÓC ~oáce npop. 1) Soartă, destin favorabil. ◊ La (sau într-un) ~ la întâmplare. 2) Concurs de împrejurări favorabile. ◊ A-i surâde cuiva ~ocul a-i merge cuiva în viață. A-și încerca ~ocul a întreprinde ceva fără a fi sigur de reușită. Spre ~ocul cuiva din fericire. Cum a da târgul și ~ocul cum va fi; după împrejurări. A avea ~ a reuși, a avea succes. Joc de ~ joc (de cărți, de zaruri etc.) în care câștigul este întâmplător; joc de hazard. ~! formulă de salut. 3) Stare de satisfacție deplină; fericire. A-și găsi ~ocul. ◊ A fugi de ~ a evita inconștient ceea ce putea să aducă fericire. 
Sursa: NODEX | Adăugată de siveco | Greșeală de tipar | Permalink


punctu 2: studiu de caz

am întrebat câțiva oameni pe rețele sociale cât procentual din ceea ce ei au azi se datorează norocului
nu voi da numele respondenților pentru că nu am cerut permisiune să o fac
dar îi voi reprezenta simbolic prin alfabet:

cât procentual din ceea ce ai acum se datoreaza norocului/șansei/succesului neașteptat?
A: 30% noroc, 70% muncă, 7% talent
B Alex: 75% noroc, 23% muncă, 2% dorința de a demostra ceva
C: 40% noroc, 40% șansă 20% muncă
D: 20% noroc, 30% șansă, 15% succes neașteptat, 30% muncă, 5% talent
E: 15% noroc, 60% optimism restul muncă
F: 10% noroc, 20% șansă, restul preserverență și încă 10%-hz la ce

aici accept că respondenții ar putea să confunde termenii și unile răspunsuri să fie sinonime dar e evident că o mare parte din ceea ce respondenții au obținut se datorează norocului

cele de mai sus demostrează faptul că acest noroc există: avem definiție și avem oameni care cred în existența lui, în contextul gândirii actuale aceasta este suficient

punctul 3: câteva scheme

de notat evoluția acestora
și schema finală unde cu roșu am evidențiat zonele unde eu consider că trebuie să existe acel noroc








în final prezența norocului o vedem cam în 30% din schemă
ponderea însă poate fi diferită în dependență de accentul pe care îl punem e un sau alt element, de asta formula se cuantifică în dependență de valoarea dată fiecărei din cele 3 constituiente

altfel zis: dacă te crez taare talentat ar trebui să ai mai mult noroc decât șel care mușește mult


P.S. (la PSuri toț îs mai atenț) asta nu e decât un model, și în același timp sunt oameni care vor zice că nu au deloc noroc, pentru că nu au câștigat în viața lor nimic fără să depună efort

această afirmație însă nu exclude existența norocului/succesului/șansei în viața fiecăruia, în ecuația lor ponderea norocului este mult prea mică pentru a o lua în calcul, posibil este nevoie de un catalizator

de la mine aș adăuga că prefer să văd rezultate obținute prin efort și nu prin succes: sustenabilitatea succesului este înșelătoare iar valoarea adăugată a ceva obținut prin muncă este mai mare

9 comentarii:

  1. eu cred că norocul e peste tot, atâta timp cât facem mai mult, încercăm mai mult și tindem spre mai mult cu atât mai mult noroc există.

    Uitându-ne în schema ta, da multiplicăm situațiile împrevizibile, ș de ex, eu la viața mea am avut 27, și altă persoane 3, da?

    la mine din 27 au fost norocoase 13, a persoana dată 2 din 3, în procente el ar avea mai mult noroc, însă în quality ș quantity, eu aș avea și aș considera că sunt mai norocos pentru că cum știm noi tindem să reținem doar chestiile bune, pe cele rele le inhibăm și le ascundem , asta e un must pt a te sinți fericit.

    De gene și talent, desigur dar tot o situație imprevizibilă te ajută să-ți valorifici talentul. Iar noroc.

    Iar munca, nu e de ajuns să muncești mult, ci să muncești eficient și targetat spre scopurile tale.

    Cam asta, apoi ni plași schema ta. Ș pe mine putea să mă scrii în sondaj, cel puțin să folosești numerele mele, căci ele ș așa spun totul. Asta oare din cauza norocului sau a muncii?:)

    RăspundețiȘtergere
  2. schema sau faptul că-ț place?

    RăspundețiȘtergere
  3. schema, adică convențional ai dreptate

    RăspundețiȘtergere
  4. e model :) am redus și simplificat multe

    RăspundețiȘtergere
  5. Personal nu prea cred in tot ceea cee se numeste "noroc"
    Ceea ce ma face sa fiu mai sceptic e ca multi rezuma la  noroc si respestiv lipsa de norc totul:efortul ,munca talentul sucesul si respectiv insuccesul lor.se creaza impresia ca se cauta un "tap ispasitor".
    dar isasi ideea dezvoltata de tine e interesanta ;)

    RăspundețiȘtergere
  6. Sergiu Sula eu nu vorbesc la aspect generalist ci anume în contextul modelului dezvoltat

    RăspundețiȘtergere
  7. Znachit tak : cit tine de mine pai atunci ar fi
    aproximativ, cam asa 69.99% munca, 19.99% talent si 9.99% noroc reesit din
    optimism. Restul 0.03%, cum a spus cineva mai sus : « hz la ce »


    Daca cu munca si talentul e aproape ca clara treaba, sa revenim
    la noroc : el niciodata nu cade din pod (cum s’ar spune) .. apare si el
    dintr’o perseverenta oarecare – sa bati la usa si a 10-a oara daca celelalte 9
    ori ti’au dat cu ea in nas, sa iei si sa refaci totul daca nu ti’a iesit ceva
    bine din prima si tot asa. Astfel vorbind, revenim tot la munca dar e putin
    altfel totusi :D Da, cred ca « rabdarea » din schema ta se
    asociaza aici perfect !


    Eu una nu pot sa cuantific cam cit talent as avea dar imi
    aduc aminte de o profa de la liceu care mi’a spus : tu daca ai lucra mai
    mult – ai avea rezultate exceptionale. Dar asa, te bazezi doar pe talentul tau
    de a prinde totul repede si nu petreri acelasi numar de ore la acelasi « capitol
    » precum o fac unii din colegii tai … Ei, acuma depinde si de planning’ul
    de munca : Eu una mereu am fost ocupata peste masura : scoala,
    activitati extrascolare, intilniri cu prietenii, ajutor pe’acasa si etc. si
    anume in asa ritm le pot face « pe toate ». Sa ma lasi cu un singur « to
    do » este = pentru mine cu ore, zile intregi de taraganeala si neifecienta. In
    schimb cind nu am timp – atunci stiu foarte bine sa’mi preoretizez lucrurile in
    dependenta de valori ! Valorile, sunt si ele ffff si ffff importante in
    toata ecuatia asta !


    Acuma : pentru cele 0.03% - aici tot intra norocul doar
    ca aici el e pt mine altfel : sunt situatii in viata pe care nu ai cum sa
    le prevezi, planifici, speri ca se va intimpla asa si nu altfel. Cum spun
    franzujii : « le hasard fait bien les choses !» Pt mine aceasta
    fraza inseamna cit bine atit si rau iar in cazul in care e rau, ap tot e
    de bine pt ca : « orice nu se face – se face spre bine !»
    Demonstrat ! si nu o data … Peste timp, posibil peste muuuult timp, – iti dai
    seama ca ceea ce ai vrut tu cu atita ardoare si ai « plins »  amarnic
    cind nu l’ai obtinut  - nici nu trebuia
    sa existe si e mai bine asa pina la urma ! Asta numesc eu destin !
    Asta inseamna pentru mine ca, fiecare om are locul si rolul sau in viata !
    si nu conteaza cite ne/merite are ! Noi traim intr’un fel de mecanism
    asemeni ceasului unde fiecare particica isi are rolul sau si in caz ca se
    strica cea mai mica particica, da cea mai mica : s’a dus tot ceasul .. de
    care marca n’ar fi el !


    Asa ca : scriu aici ceea « pe ce » m’au
    educat si pe mine (in primo) buneii iar apoi si altii : « Munca,
    munca si iarasi munca ! iar in rest – oameni sa fim !! »


     


    Ps. Dar in
    general schema ta mi’a placut. Cred ca tot p’acolo m’am incadrat doar ca cu
    alte cuvine))

    RăspundețiȘtergere
  8. ah si one more thing: norocosi sunt acei care ... hmmmm, nush cum sa zic mai bine - care sunt in mediul in care poti sa ai noroc. De ex. moldovenii sunt tare norocosi :D pe aici trec, pe acolo scapa, pe dincolo nu i'a vazut nimeni. In mediul in care sunt reguli stricte pentru toti .. norocul se rezuma la munca, munca, munca, munca !! Altfel ramai peste bord!

    RăspundețiȘtergere
  9. Ps1. « le hasard fait bien les choses ! » pt mine inseamna sa fii la locul potrivit in momentul potrivit. Sau sa "nu fii " .... ))

    RăspundețiȘtergere

text © Nicolae Apostu